poczytaj - warto!
JAK WYBRAĆ TERAPEUTĘ

ZBIERZ NIEZBĘDNE INFORMACJE:

  • porozmawiaj z osobami, które korzystały z terapii (może Ci to pomóc w uświadomieniu sobie, co jest dla Ciebie najważniejsze, a co ważne w terapii),
  • dowiedz się czy prócz studiów, psychoterapeuta/tka ma ukończone dodatkowe 4. letnie szkolenie psychoterapeutyczne (ewentualnie czy jest w trakcie takiego szkolenia),
  • dowiedz się jaką szkołę psychoterapeutyczną ukończył psychoterapeuta/tka i co zatem idzie, w jakim nurcie pracuje (poznawczo-behawioralne, humanistyczne, psychodynamicznym itp.),
  • czy nurt w którym pracuje psychoterapeuta/tka jest odpowiedni dla Ciebie?
  • czy psychoterapeuta/tka odbył własną psychoterapię (doświadczenie w terapii pozwala przeżyć wiele aspektów terapii z punktu widzenia Klienta; daje też wiedzę terapeucie/tce o własnych trudnościach i własnych zasobach),
  • czy pracuje pod stałą superwizją – czyli, czy psychoterapeuta/tka współpracuje z bardziej doświadczonym zawodowo terapeutą/tką, który dzięki owemu doświadczeniu, pomaga psychoterapeucie/tce lepiej wspierać i ukierunkowywać Klienta; jest to tez forma kształcenia zawodowego,
  • czy jest członkiem towarzystwa psychoterapii (to, ważne ponieważ organizacja poręcza za jakość usług terapeuty/tki).
  • czy psychoterapeuta/ka pracuje w oparciu o kodeks etyczny.

KONTAKT OSOBISTY:

  • warto porozmawiać z kilkoma psychoterapeutami/tkami i wybrać tego, który Ci najbardziej odpowiada (już rozmowa telefoniczna może być sygnałem do tego, czy to jest właściwa osoba),
  • zastanów się nad tym, czy chcesz pracować z kobietą, czy z mężczyzną - może to ma dla Ciebie znaczenie?
  • jeśli czujesz się dobrze – umów się na konsultacje, dzięki którym sprawdzisz czy pierwsze wrażenie było ok, czy też nie. Sprawdź czy czujesz się wysłuchany i zrozumiany.
  • w czasie konsultacji terapeuta/tka może zalecić Ci odpowiednią dla Ciebie formę terapii: indywidualną, par, rodzinną i grupową.
  • konsultacje, to moment, kiedy terapeuta/tka zapoznaje się z Twoją sytuacją życiową i określa obszar trudności w zakresie, których potrzebna jest terapia.
  • konsultacje są po to, żeby zarówno Ty jak i terapeuta/tka sprawdzili, czy chcecie ze sobą pracować.
  • zdecyduj czy to TEN/TA terapeuta/tka, czy jest osobą, z którą możesz poczuć się bezpiecznie, zaufać jej
  • i chcesz z nią pracować.
  • przy podejmowaniu decyzji kieruj się własną intuicją, odczuciami i rozumem.
design: REPUBLICA NOVA · code & cms: WROGROUP