- to Twoje działanie, uczucia i myślenie
- to zachęcanie Ciebie do ...
- to tworzenie przestrzeni dla Twego bezpośredniego doświadczenia, które daje możliwość poruszenia umysłu, wyobraźni, serca i duszy
Zajęcia w nurcie Gestalt to stworzenie warunków dla:
- Twojej aktywności
- swobody w wyrażaniu siebie
- do tworzenia przez Ciebie Twojej przestrzeni działania
- świadomego wyboru tego co Cię zaciekawia
- poznania Twoich ograniczeń
Gestalt pobudza do tego, abyś w trakcie działania uczył się koncentrowania na przeżyciach ,,tu i teraz” – na Twych własnych potrzebach, uczuciach. Uczył się odkrywania, tworzenia i wzbogacania siebie i rozwoju
- co w konsekwencji może oznaczać zwiększenie satysfakcji z życia.
Nie zadajemy pytania "Co poeta miał na myśli?"
Pytamy „Co sądzisz?”, „Jakie budzą się w Tobie uczucia?”, „Co myślisz?”
Nie zadajemy pytania „Co powinieneś wiedzieć?"
Pytamy „Co chcesz wiedzieć?”
Nie zadajemy pytania: "Kto to jest niewidomy?"
Mówimy "Zamknij oczy i nie otwieraj ich przez jakiś czas, spróbuj znaleźć wyjście z tego pokoju".
…………
Celem edukacji jest stworzenie warunków do wyzwolenia samodzielności Ucznia – rezygnowanie stopniowo z kontroli zewnętrznej, na rzecz kontroli wewnętrznej.
Na zajęciach spotykają się dwie pełnowartościowe jednostki: Uczeń i Nauczyciel.
Jest to spotkanie dwóch podmiotów "JA i TY" jako równorzędnych partnerów. Ważne jest bezpośrednie i całościowe porozumiewanie się między "JA i TY" na płaszczyźnie ciała, rozumu i uczuć.
Uczeń to integralna wewnętrznie i pełnowartościowa istota – to podejście daje poczucie bezpieczeństwa i wspomaga Ucznia w odkrywaniu swoich możliwości. Ważna w tym wypadku jest świadomość Nauczyciela, który również uczy się od ucznia. Rolą Nauczyciela jest towarzyszenie/pomaganie Uczniowi w rozwijaniu jego zainteresowań, to także pozwalanie mu, do uczenia się na własnych błędach. To wspieranie, a nie krytykowanie. To zachęcanie do….
Tak postrzegana interakcja sprzyja porozumieniu i dialogowi.